Tortuguero park en de schildpadden - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Jan en Rika Bos - WaarBenJij.nu Tortuguero park en de schildpadden - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Jan en Rika Bos - WaarBenJij.nu

Tortuguero park en de schildpadden

Door: Rika

Blijf op de hoogte en volg Jan en Rika

03 September 2017 | Costa Rica, Tortuguero

3 september 2017
Vanmorgen vroeg op: 5.45 verzamelen voor een boottocht door de wateren van Tortuguero om allerlei dieren te spotten. We gingen met een open boot en helaas voor ons was het nogal nat. Tropische regenbuien teisterden ons en de boot. Toch hebben we nog wel veel kunnen zien alleen de vogels hielden zich schuil voor de regen. Aan het einde van de tocht waren we blijkbaar nog niet nat genoeg, de sluizen gingen open en we waren tot op de huid nat ondanks een regenponcho. Eerst even droge kleren aan alvorens we ons op het ontbijt storten.
Na het ontbijt stond er nog een wandeling op het programma, laarzen aan en maar lopen door best wel modderige paden in de jungle. Hier hebben we toch ook weer mooie dieren en planten gezien en onze gids Kenneth wist veel te vertellen. Prachtig.
De middag stond in het teken van relaxen. Na het diner in de Lodge moesten we om 19.45 bij de steiger van de Lodge zijn om te vertrekken voor de tocht om de groene schildpadden te zien. In het donker over de rivier naar het dorpje Tortuguero. Onze Lodge ligt namelijk nogal afgelegen, vandaar ook geen bereik met telefoon en wifi. Maar wel schitterend in de natuur. In de morgen hoorde je de brulapen. Maar terug naar de schildpadden, het was zo bijzonder en geweldig mooi om te zien. De gids vertelde ons dat er 7 stadia zijn en dat we er maar 4 van mogen zien om de schildpadden niet te verstoren. We zagen dat ze aan land kwamen, maar de schildpadden mogen dan niet worden benaderd. vervolgens gaat de schildpad zijn regio afschermen en het nest graven, dat mogen we niet zien. De gids gaat kijken hoe ver ze is. Op het moment dat de eiren worden gelegd mag je kijken, de schildpad is dan volledig in trance. Best een diep gat dat ze met hun achterpoten graven, ongeveer 58 cm. diep. De eieren (80 tot 120) stuks worden uitgeperst en vallen op elkaar, geen probleem want de schil is zacht, dat hebben we kunnen voelen bij een verwoest nest. Er zijn veel vijanden van de schildpadden. Van ieder nest blijven er ongeveer 1 tot 2 die het overleven als de kleintjes naar zee gaan. Nadat de moeder de eieren heeft gelegd, graaft ze ze onder het zand en maakt ter camouflage een soort nep nest. daarna terug naar de zee en je kunt zien dat het dier erg moe is. Geweldig was het, maar geen foto’s, het is namelijk streng verboden om foto’s te maken. Weer een prachtige dag gehad.

• 05 September 2017 - 07:58

Janneke K:

Mooie verhalen! Wat een belevenissen in een paar dagen. Geweldig! Jammer van de regen, maar wel prachtige plaatjes geschoten! Geniet ze.